Museumstog
Museumstog > Kørende Materiel
 

My 1159

MY 1159
Foto: Olaf Skov

I 1954 fik DSB leveret de første dieselelektriske lokomotiver af litra MY til afløsning af de store damplokomotiver litra E og R.
MY'erne blev bygget af Nydquist & Holm AB (NOHAB) i Sverige på licens af General Motors.

MY lokomotiverne har hovedsageligt været brugt til fremførsel af eksprestog og godstog på DSB's hovedstrækninger, og har sammen med de nyere diesellokomotiver litra MZ og ME været brugt til at fremføre intercitytog indtil 1991, hvor IC3 togene har overtaget intercity trafikken.

MY 1159 er den sidst leverede MY til DSB. Den sidste serie MY (1145 - 1159) adskilte sig fra de øvrige ved en mere moderne relæteknik i den elektriske transmission samt ved en væsentlig forbedret lyddæmpning af motoren. Disse var også gearet anderledes, således at de måtte køre 130 km/t. I 1978 blev MY 1159 malet om til det kendte røde og sorte design. I 1996 blev lokomotivet miljørenoveret, hvor det blandt andet fik monteret rangerplatforme på pufferne og rotorblink på taget. I 2001 blev My 1159 udrangeret og overdraget til DSB Museumstog. Her blev den underkastet en renovering og i 2007 stod lokomotivet færdigt, ført tilbage til sit udseende inden miljørenoveringen.


Driftsnumre for DSB litra MY:

MY1101 - 1159 = 59 stk.


Motor MY 1112
MY 1112's motor på Jernbanemuseet Foto: Rasmus Skov


Tekniske data for MY1159:
Byggeår:1965
Leverandør:Nohab
Motor:GM type 645D2, 16 cylindre
Transmission:Dieselelektrisk
Effekt:1950 HK
Tjenestevægt:101,6 t
Max. hastighed:130 km/t


My 1159 er stationeret i Centralværkstedet i København og er i øjeblikket køreklar .
webmaster@museumstog.dk
Copyright Museumstog 2004-2013

Persondata politik